Sport, Tips

Weer naar de sportschool – 5 tips voor beginners

Afgelopen woensdag was het dan zover. We kunnen eindelijk weer naar de sportschool. Nou heb je natuurlijk niet per se de sportschool nodig om aan je conditie te werken, maar ik vind het toch wel heel fijn om weer op locatie te kunnen sporten. Het motiveert mij veel meer dan bijvoorbeeld thuis sporten. Thuis heb ik namelijk te veel afleiding om echt op het sporten te focussen. Het is echt even een momentje voor mezelf. Muziek op m’n oren en gaan! Nou was sporten sowieso lang geleden voor mij vanwege mijn zwangerschap en de periode daarna. Dus ik voel me eigenlijk weer een beetje een beginner en dat bracht me op het idee om deze blog te maken.

Want wat nou als je na een lange tijd niet sporten weer naar de sportschool gaat of wanneer je helemaal nog nooit in een sportschool bent geweest… waar begin je dan? In deze blog geef ik je 5 tips voor wanneer je begint met sporten in de sportschool.


afbeelding-sportschool


Tip 1 – Vindt een sportschool die bij je past

Het begint natuurlijk met het nemen van een abonnement bij een sportschool. Ga eens kijken bij verschillende locaties. Vraag een proefles of dagkaart aan zodat je eens kunt kijken of de sportschool iets voor jou is. Kies uiteindelijk een sportschool die het beste bij jou past. Het is heel fijn als jij je op je gemak voelt tijdens het sporten zodat je er niet tegen op gaat zien om er heen te gaan.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een sportschool dicht bij mij in de buurt (lees: 2 minuten lopen). Doordat het zo dichtbij is, is de drempel ook minder groot om te gaan. Daarnaast is deze 24/7 en ook op feestdagen geopend waardoor je helemaal zelf kunt bepalen wanneer je gaat. Ook de mensen die er werken zijn heel vriendelijk en echt begaan met hun klanten. Daarom heb ik er tijdens de lockdown voor gekozen om mijn abonnement te behouden.


Tip 2 – Geef jezelf nieuwe sportkleding cadeau!

Oke, de eerste stap is gezet. Je gaat naar de sportschool. Of misschien ben je allang lid, maar heb je even geen motivatie om te gaan. Wat mij dan altijd helpt is een nieuwe sportoutfit. Kies iets waar jij je goed in voelt, wat lekker zit en je ook heel leuk vindt om te dragen. Dit motiveert extra om te gaan sporten.


Tip 3 – Bouw rustig op

Laat jezelf en je lichaam rustig wennen aan het sporten en bouw het langzaam op. Begin bijvoorbeeld met 1 á 2 keer per week en als dat bevalt en goed gaat kun je uitbreiden naar 3 á 4 keer in de week. Eis vooral niet te veel van jezelf. Met 1 á 2 keer in de week sporten ben je al super goed bezig! Loop je gelijk te hard van stapel, dan ga je het waarschijnlijk niet volhouden en haak je sneller af dan wanneer je het langzaam opbouwt.

Was je voorheen een fanatieke sporter, maar heb je net als ik een lange periode niet gesport, bouw ook dan weer rustig op.


Tip 4 – Maak een plan of vraag hulp aan een personal trainer

Waar wil je aan werken in de sportschool? Wil je meer conditie opbouwen of wil je juist meer kracht? Wil je afvallen of juist aankomen? Maak voor jezelf een plannetje en verdiep je een beetje in wat je allemaal kunt doen in de sportschool. Op YouTube zijn genoeg sportschool routines te vinden. Hier kun je vast ook wel filmpjes vinden hoe je bepaalde oefeningen moet doen. Ook zijn er schema’s te vinden om het internet of worden aangeboden in de sportschool. Vind je het toch wat lastig om het zelf te doen, dan kun je altijd de hulp inschakelen van een personal trainer of het personeel in de sportschool. Zorg er wel voor dat je weet hoe je de oefeningen goed uitvoert om blessures te voorkomen.

Ik zelf ga altijd liever mijn eigen gang in de sportschool. Ik ben dan veel meer gefocust en ik vind het leuker. Na heel wat jaren sporten in de sportschool weet ik wel wat ik moet doen om een bepaald doel te bereiken. Een tijd geleden heb ik ook een opleiding gevolgd voor fitness instructeur, waardoor ik er wat meer vanaf weet. Ik heb deze opleiding uiteindelijk niet afgemaakt omdat ik merkte dat het niet echt iets voor mij was. Ik had meer interesse in voeding en daarom ben ik uiteindelijk de opleiding voedingsdeskundige gaan doen en afgemaakt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het altijd goed is om je ergens in te verdiepen. Zorg dat je wat kennis opdoet over het sporten en je lichaam.


Tip 5 – Zorg voor afwisseling

Mijn laatste tip is. Zorg voor afwisseling en zorg er voor dat het leuk blijft. Elke week hetzelfde doen wordt op een gegeven moment saai. Daarom is het fijn om na een aantal weken van schema te wisselen. Hierdoor krijg je weer wat meer motivatie. Daarnaast is het ook goed voor je lichaam om af en toe af te wisselen in oefeningen of om iets totaal anders te doen. Hierdoor wordt je lichaam weer geprikkeld en weer even wakker geschud.


Naast fitness deed ik ook 5 jaar lang aan Sportief Paaldansen. Ik hoop dit binnenkort ook weer op te kunnen pakken. Eerst wil ik mijn lichaam weer wat sterker maken in de sportschool (het sporten rustig opbouwen dus).


Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en dat het je helpt om het beste uit jezelf te halen. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik weer naar de sportschool kan. Dat reserveren vind ik trouwens wel een pluspunt. Extra motivatie om te gaan, want tja je hebt al gereserveerd! 😉


Veel plezier met sporten, bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs,
Chantal


hartjes-banner
Tagged , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.