Gezondheid, Sport

Dansen, de ideale workout voor thuis!

Nu de meeste van ons aan huis gekluisterd zijn, krijgen we veel minder beweging dan we normaal zouden hebben. Sportscholen en sportclubs zijn dicht en we zitten de hele dag binnen. Nu merk je misschien pas hoeveel beweging je eigenlijk al hebt per dag naast jouw sportmomenten. Fietsen naar het werk, een staand beroep, veel onderweg, vele dingen die je nu dus even niet meer kunt doen.

Maar laten we eens gaan kijken naar wat we nog wel kunnen, want er zijn natuurlijk heel veel andere manieren om aan je dagelijkse beweging te komen. Wat dacht je bijvoorbeeld van dansen?


Beweeg én maak jezelf vrolijk

Ondanks dat we nu thuis zitten is het nog steeds belangrijk om wel voldoende te blijven bewegen. Zeker in een tijd waarin onze gezondheid en een goede weerstand belangrijker is dan ooit.

Inmiddels zijn veel sportscholen en sportclubs begonnen met online workouts, er zijn heel veel workouts te vinden op YouTube en als je langer sport kun je misschien zelf wel een workout samenstellen. Naast dat je natuurlijk ook gewoon kunt gaan hardlopen, wandelen of fietsen (houdt dan wel 1,5 meter afstand) kun je ook kijken naar andere leuke alternatieve voor in huis. Ik benoemde het al even in mijn vorige blog, dansen is ook een hele goede en leuke manier van bewegen.


dansen-quote


Dansen kun je altijd en overal. Zet je favoriete muziek aan en dans door de woonkamer of door heel het huis. Zelf hou ik echt van muziek en ik hou ook heel erg van dansen. Het helpt me vaak door moeilijke momenten heen en het maakt me zeker in deze tijd weer even vrolijk. Door te dansen krijg je op een hele leuke manier toch je dagelijkse beweging. Het maakt niet uit of je ook echt kunt dansen, als je maar beweegt en als je er maar lol in hebt. Er is toch niemand die je kan zien 😉

Mocht je nou zelf geen idee hebben hoe je dan moet dansen en vind je het moeilijk om jezelf te laten gaan, doe dan de ‘Macarena‘ of de ‘Cha-Cha slide‘. Ken je deze nog niet dan heb je gelijk een dansje om te leren en geloof me je gaat echt zweten.

Op YouTube zijn ook hele leuke dans workouts te vinden.


Waarom is dansen een goede workout?


Dansen is goed voor je lichaam

Iemand die danst verbrandt net zoveel calorieën als iemand die zwemt, fietst of wandelt. Het is een goede manier om gewicht te verliezen of om conditie op te bouwen. Dansen is namelijk een erg goede conditie-oefening waardoor je je snel fit gaat voelen. Dansen geeft je meer energie en verbetert je kracht en uithoudingsvermogen.


dansen-afbeelding


Dansen verminderd stress en maakt je gelukkiger

Wanneer je danst wordt er endorfine aangemaakt, een stofje waardoor je je gelukkig en blij gaat voelen. Daarnaast verlaagt het stresshormoon cortisol tijdens het dansen. Een echt anti-stressmiddel dus. Ook de muziek speelt hierbij een belangrijke rol. Doordat je gefocust bent op het ritme van de muziek heb je geen tijd om na te denken over problemen. Door vaker te dansen zul je dus meer ontspannen zijn en gelukkiger worden.


Wat mij betreft 2 hele goede redenen om vaker te gaan dansen. Natuurlijk is het veel leuker om te dansen bij een dansvereniging of gezellig op een festival met vrienden om je heen en een drankje in je hand. Ik ben daar ook gek op, maar in deze situatie zou ik zeggen zet je favoriete Spotify playlist aan en dans alle zorgen van je af!


Ga jij ook dansen om aan je dagelijkse beweging te komen? Laat het me weten.

Bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs,
Chantal


Tagged , , , , , , , , , , , ,

1 thought on “Dansen, de ideale workout voor thuis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.