Afvallen, Persoonlijk, Tips

Fit het nieuwe jaar in – een goede start

In mijn vorige blog kon je lezen dat ik weer fitter wil worden en dat daarom van mezelf de knop weer om moest. Ik wilde niet meer wachten tot 1 januari en daarom ben ik vorige week maandag begonnen. Maar hoe begin ik? Welke stappen zet ik om die ‘knop’ weer om te draaien en hoe zorg ik ervoor dat mijn eetpatroon weer zo gezond mogelijk wordt? In deze blog kun je lezen welke maatregelen ik neem om mijn gezonde leefstijl weer op te pakken en hoe ik mijn eerste ‘gezonde’ week ben doorgekomen.


De eerste stappen terug naar een gezonde leefstijl

Ik heb voor mezelf een aantal stappen die ik neem wanneer ik weer het gezonde leven wil oppakken. De allerbelangrijkste en misschien wel de moeilijkste stap is voeding. Het veranderen naar een gezond eetpatroon kan een hele uitdaging zijn. Nu ben ik natuurlijk al een aantal jaar bezig en ik weet ondertussen wel hoe ik dit moet aanpakken, maar ook voor mij zijn er periodes waarin ik het lastiger vind.


Voeding bijhouden

Om mijn voeding weer op de juiste weg te krijgen ben ik mijn voeding weer gaan bijhouden. Voorheen gebruikte ik hiervoor de app MyFitnessPal. Het is een prima app om je voeding bij te houden, maar zelf vond ik deze app niet zo fijn. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere. Zo kwam ik bij de app YAZIO. Deze app benaderd alles heel positief en de vormgeving van de app vind ik echt top waardoor ik het ook echt leuk vind om mijn voeding weer bij te houden.

Tijdens mijn studie Voedingsdeskundige heb ik geleerd hoe ik caloriebehoeftes kan berekenen en hoe ik hiermee een plan van aanpak kan maken. Mocht jij nou ook willen weten wat jouw caloriebehoefte is, kijk dan eens op internet. Hier zijn genoeg websites te vinden waar je je caloriebehoefte kunt berekenen d.m.v. een calculator. Belangrijk is wel dat je een realistische caloriebehoefte aanhoudt en niet te weinig gaat eten. Dit zal niet helpen bij jouw doel naar een gezonde leefstijl. Ons lichaam heeft goede voeding nodig om te kunnen functioneren. Sluit dus geen voedingsstoffen uit en ga niet te ver onder je behoefte zitten.

Toch vind ik het belangrijker om vooral op gevoel te eten. Dus wanneer ik geen trek meer heb, maar nog niet aan het aantal calorieen zit wat ik eigenlijk zou moeten halen, ga ik niet geforceerd eten. Mijn lichaam geeft zelf aan wanneer het voeding nodig heeft, heb ik geen trek dan heb ik het ook niet nodig. Hierdoor zit ik sommige dagen onder mijn caloriebehoefte, maar ik heb ook dagen dat ik er overheen ga, waardoor dit mooi in balans blijft.


De dag sportief beginnen

De dag en week begon ik meteen goed met een fijne workout. Wanneer ik mijn dag sportief begin ben ik extra gemotiveerd om de rest van de dag gezond te eten. Dit helpt mij dus om een goede start te maken.


afbeelding-sportief


Het kan helpen om sportmomenten in te plannen. Zo had ik gepland staan dat ik maandag naar de sportschool zou gaan en woensdag en donderdag zou ik gaan paaldansen. Dinsdag, vrijdag en zaterdag zouden daarom mijn rustdagen zijn. Voorheen ging ik altijd extra veel sporten om zo nog meer calorieën te verbranden. Nu weet ik dat rustmomenten ook heel belangrijk zijn en dat ik niet te hard van stapel moet lopen. Zeker nu mijn werk fysiek soms zwaar kan zijn. Mijn sportmomenten goed inplannen helpt hierbij.

Tip: zie sportmomenten als een afspraak met jezelf en houd je ook aan deze afspraak. Wanneer je een belangrijke afspraak met iemand hebt zeg je deze ook niet zomaar af, tenzij je een goede reden hebt, dus waarom zou je deze afspraak met jezelf wel afzeggen?


Gezonde boodschappen en maaltijden plannen

Gezond eten is voor mij makkelijker wanneer ik mijn maaltijden goed plan en ik producten in huis haal die gezond, maar ook lekker zijn. Zo houd ik enorm van havermout of kwark met muesli in de ochtend en vind ik crackers met hummus heerlijk als lunch. Ik zorg er dan ook voor dat ik alleen maar gezonde producten in huis heb en ik niet in de verleiding kom om ongezonde dingen te eten. Wat niet in huis is kun je tenslotte ook niet eten. Om ervoor te zorgen dat ik alleen gezonde producten haal bij de boodschappen maak ik altijd een boodschappenlijstje.

Door mijn week te beginnen met het halen van gezonde boodschappen, kom ik dus minder in verleiding om andere dingen te eten. Met het uitproberen van nieuwe recepten of producten maak ik gezond eten leuk voor mezelf.


gezonde-boodschappen


Genietmomentjes inplannen

De afgelopen week was ik alleen zaterdag vrij dus stond mijn genietmomentje gepland voor zaterdag. Ook was het die dinsdag Lichtjesavond en bij Lichtjesavond hoort natuurlijk glühwein 😉 . Dit plande ik daarom ook in als genietmomentje. Door dit soort momenten in te plannen houd ik het vol om tussendoor niks te snoepen. Jezelf dingen ontzeggen helpt niet. Ondanks dat ik enorm kan genieten van gezond eten, vind ik dit soort momenten ook belangrijk. Voor mezelf houd ik de 80-20 regel aan. 80% van mijn voeding is gezond, 20% van mijn voeding is iets minder gezond.


Door deze stappen te nemen zorg ik ervoor dat de knop weer om gaat en kom ik weer in de juiste mindset om mijn doel te bereiken. Heb jij nog niet zoveel ervaring met het hebben van een gezonde leefstijl, maar wil je hier graag mee beginnen? Lees dan ook eens mijn blog 10 tips voor een gezonde leefstijl en maak een goede start!


Mijn week

Ondanks wat moeilijke momenten ging mijn eerste week heel goed en ben ik erg tevreden met hoe het is gegaan. Ik heb de hele week mijn voeding netjes bijgehouden en het is super fijn om weer goed voor mezelf te zorgen.

De meest lastige dag was dinsdag. Zoals ik al eerder vertelde was het afgelopen dinsdag Lichtjesavond in Delft en dat betekende voor mij een lange werkdag. Ik koos er dan ook voor om die dag mijn voeding niet bij te houden. Ik zou eten op mijn werk waardoor ik de hoeveelheden niet wist en ik had geen idee hoe de dag verder zou lopen. Op dit soort dagen is het feest op mijn werk en daar doe ik natuurlijk graag aan mee. Het begon al met het proeven van een nieuwe taart (gelukkig was het een heel klein stukje) die heel lekker was en de dag eindigde met glühwein.


overzicht-yazio-week1
Bron: YAZIO (app)


De rest van de week ging het super goed; zo genoot ik maandag van een heerlijke couscous salade met falafel, maakte ik een tomatensoep van restjes uit de koelkast, at ik veel groente en mandarijntjes (wat zijn ze weer heerlijk dit seizoen!!), nam ik in plaats van te snaaien, fruit op mijn werk en daardoor kon ik zaterdag zorgeloos genieten van mijn genietmomentje met M&M’s, chips, rode wijn en sushi #yummmmm!!

Ook het resultaat van deze eerste week mag er zijn. Hoewel er op de weegschaal niks af is (dit komt waarschijnlijk doordat ik ongesteld ben), is er wel 4 cm van mijn taille af!! Een héél goed begin dus!

Wat nog veeeeel belangrijker is dan die 4 cm of het getal op de weegschaal is dat ik me super goed voel! Ik zit weer iets beter in mijn vel. Het gezonde leven doet me echt goed en daar doe ik het voor. Op naar een fit 2020!


Bedankt voor het lezen en tot volgende week!

Liefs,
Chantal


Tagged , , , , , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.