Gezondheid, Persoonlijk, Tips

De eerste stappen naar een gezond leven

headerafbeelding-gezondleven

Het is genoeg geweest. Ik ben er klaar mee. Ik zit niet lekker in mijn vel en schrik van mezelf op foto’s. De Chantal die 4 keer in de week sportte, die fit was en die ondanks commentaar van anderen altijd gezond bleef eten is heel ver te zoeken. De juiste balans die ik had tussen gezond en ongezond eten ben ik kwijt.

Ja, ik heb een kindje gekregen dus mijn lichaam is nu eenmaal anders dan daarvoor. Ik ben ook zeker trots op mijn lichaam, maar ik zit niet lekker in mijn vel. Ik merk het nu niet alleen aan mijn gewicht, maar ik merk het ook aan mijn huid, haar en aan mijn energie dat ik niet gezond eet en niet sport. Van de week kwam ineens het besef dat het weer tijd wordt dat ik naast het moeder zijn ook weer aan mezelf ga denken. Het sporten weer oppakken, al is het 1 keer in de week. Weer heerlijk gezonde maaltijden maken, eten en er ook weer van genieten. Het wordt tijd dat ik me weer fit ga voelen!

Daarnaast wil ik ook een goed voorbeeld zijn voor mijn dochter. Zeker in deze tijd is het heel belangrijk om een gezonde leefstijl aan te houden door gezond te eten, veel te bewegen en te sporten. Natuurlijk hoort daar ook af en toe een genietmomentje bij. Oftewel BALANS.


Waarom het nu niet lukt

Het afgelopen half jaar was het eerder andersom. Veel ongezonde dingen met af en toe iets gezonds tussendoor. Het lukte mij niet om de gezonde leefstijl die ik voor de bevalling had weer op te pakken. Op dit moment geef ik nog steeds borstvoeding, waardoor ik meer behoefte heb aan voeding. Doordat ik niet de tijd neem om een gezonde maaltijd voor mezelf te maken en dus te weinig eet, ga ik snaaien. Werken in een bakkerij vol met verleidingen werkt dan ook niet echt mee. Doordat ik er geen tijd voor vrij maak is het eten vaak snel, makkelijk en ongezond. Niet dat gezond eten niet snel en makkelijk kan, maar het lukt me gewoon weg niet om de motivatie te vinden. Dit geldt ook voor het sporten. Ik maak er geen tijd voor en nu de sportscholen nog steeds dicht zijn heb ik ook weinig motivatie.


afbeelding-quote-pickyourselfup


Tijd voor verandering

In een eerdere blog over de zwangerschapkilo’s had ik het er al over dat ik mijn gezonde leefstijl weer wilde oppakken. Maar het gaat nou eenmaal niet altijd gelijk goed en dat moet ook gedeeld worden vind ik. Ik ben nu op een punt gekomen dat ik echt klaar ben met het ongezonde leven. Mijn lichaam laat duidelijk merken dat het tijd is voor verandering. Maar hoe pak je dat aan? Hoe begin je met het creëren van een gezonde leefstijl? In een keer alles rigoureus veranderen werkt vaak niet. Het is beter om je leefstijl stap voor stap aan te passen. Zo kun je met kleine veranderingen al een hele hoop bereiken en door kleine stappen te nemen houd je het vaak ook beter vol. In deze blog neem ik je dan ook mee in de stappen die ik zet om weer een gezonde leefstijl te creëren.


De eerste stappen naar een gezonder leven

Alleen water, thee en zwarte koffie drinken. Dus geen cappuccino’s en andere calorierijke dranken. Spa bruisend met een smaakje kan ook, zolang het maar geen calorieën bevat.

Elke dag iets aan beweging doen. Bijvoorbeeld wandelen. Sinds kort heb ik de app Ommetje op mijn telefoon. Deze app motiveert jou en je team om in ieder geval elke dag een ommetje van minimaal 20 minuten te wandelen. Mijn tip is dan ook om iets te vinden wat jou motiveert om meer te bewegen.

Beginnen met 1 keer per week sporten. Ook al zijn de sportscholen nog steeds dicht, ik wil toch echt weer gaan sporten en dus ga nu echt beginnen met thuis sporten. Ook heb ik nieuwe sportkleding gekocht om mezelf wat extra motivatie te geven. Ben ik eenmaal weer gewend aan het 1 keer per week sporten dan ga ik langzaamaan weer opbouwen naar meerdere keren. Op deze manier vraag je niet meteen te veel van je lichaam.

Nieuwe gezonde recepten proberen. Nieuw motiveert, zoals een nieuwe sportoutfit, maar ook nieuwe recepten motiveren mij om weer gezond te eten. Dus ik ga Pinterest weer afstruinen op zoek naar gezonde recepten en er zo voor zorgen dat ik weer gezonder ga eten. Vooral voor de lunch kan ik wel wat inspiratie gebruiken.

Geen ongezonde producten meer in huis halen en de kasten vullen met veel fruit, groente en andere gezonde producten. Wat niet in huis is, kun je ook niet eten. 😉 Ik ga dan ook vooral kiezen voor gezonde producten die ik ook echt lekker vind zodat het weer een feestje wordt om gezond te eten.



Geen dieet, maar een leefstijl!

Dit zijn de stappen die ik voor nu ga nemen om weer een gezonde leefstijl te creëren. Ik ga me dus niet per se richten op afvallen, calorieën tellen of iets in die richting. Ik ga me echt focussen op gezonder leven en alles wat daarbij hoort. Ik ga weer goed voor mijn lichaam zorgen en lief zijn voor mezelf.

Natuurlijk neem ik jullie mee in deze journey en volg mij via @gezondisliefde ook op Instagram. Hier deel ik regelmatig wat ik eet, tips, recepten en meer. Dit als een stok achter de deur voor mezelf, maar ook zeker als motivatie voor anderen.


Bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs,
Chantal


hartjes-banner
Tagged , , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.