Voeding

Mijn Eetdagboek #9

eetdagboek9-header

De laatste keer dat ik een eetdagboek deelde op mijn blog is alweer 5 maanden (!!) geleden. De hoogste tijd dus om weer eens een nieuw eetdagboek te delen. Dit keer niet van één dag, maar van twee dagen. Een vrije dag en een werkdag. Op een vrije dag eet ik namelijk heel anders dan op een werkdag.

Ik ben een tijdje zoekende geweest naar wat ik het beste kan eten op een werkdag en hoe ik ervoor kan zorgen dat ik niet ga ‘snaaien’. Mijn werktijden zijn onregelmatig en het komt vaak voor dat ik pas rond 15:00 uur mijn lunch kan eten of dit moet even snel tussendoor. In dit eetdagboek laat ik zien hoe ik dit oplos.

Goed, laten we beginnen. Veel plezier met mijn eetdagboek!


Zaterdag 17 augustus


eetdagboek9-zaterdag

Ontbijt
Een low calorie pancake van Body&Fit shop met wat appelstroop

Tussendoortje
Een banaan

Sport
30 minuten hardlopen/wandelen. Na het herstellen van een gescheurde enkelband ben ik het hardlopen weer rustig aan het oppakken. Ik doe dit met een app die je met trainingen helpt om uiteindelijk 5 km te kunnen hardlopen. Tot nu toe gaat het erg goed en door die app heb ik er ook echt lol in.

Lunch
Twee sneetjes geroosterd volkoren brood, één met avocado, feta en balsamino creme en één met gerookte zalm, dille en kappertjes.


Note: nu zul je misschien denken ‘huh, jij at toch vegetarisch?’… Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met de dieren, het milieu en mijn eigen gezondheid. Ik eet zoveel mogelijk plantaardig en vegetarisch. 90% van mijn eetpatroon is dan ook vegetarisch, maar zo heel af en toe eet ik graag vis. Je kunt mij dus eerder een pescotariër of semi-vegetariër noemen. Ook neem ik geen melk (ik gebruik vaak amandelmelk of sojamelk), maar ik eet wel eieren en kaas. Ik kies dan wel altijd voor biologisch.

Ik denk dat je vooral moet doen waar jij je goed bij voelt. Als we allemaal ons eigen steentje bijdragen op onze eigen manier komen we al een heel eind!


Avondeten
Volkoren spaghetti met bloemkool, vegetarische spekjes, peterselie, kookroom en Parmezaanse kaas.


eetdagboek9-zaterdag-genietmomentje

Genietmomentje
Weekend, dus tijd voor een genietmomentje. Deze kies ik altijd bewust.

Deze avond gingen we gezellig een film kijken op Netflix en daar namen we wat chips en druiven bij. Helaas was de film niet zo’n succes dus lieten we de film voor wat het was. Na wat twijfelen over wat we dan gingen doen besloten we een korte wandeling te maken naar… de ijssalon.

Daar hebben we genoten van een ijsje met wel 4 (!!) bollen.

GENIETEN!




Zondag 18 augustus


Ontbijt
Drie volkoren-spelt crackers, twee met 100% pindakaas en één met appelstroop.

Mee naar werk
Op mijn werk heb ik dus geen vaste eetmomenten, maar ik zorg dat ik voldoende eten bij me heb. De laatste tijd maak ik vaak gebruik van maaltijdrepen en maaltijdshakes. Ik ben geen fan van maaltijdvervangers, maar voor mij is het de ideale oplossing om mee te nemen naar mijn werk. Zo krijg ik toch de juiste voedingsstoffen binnen, ik kan het snel eten/drinken en het voorkomt dat ik ga ‘snaaien’. Daarnaast neem ik altijd wat tussendoortjes mee. Vandaag nam ik dus een low calorie bar caramel, een banaan en een Breaker mee naar mijn werk en ik heb ze alle drie netjes opgegeten.

Avondeten
Zilvervliesrijst met broccoli, een gele en rode paprika, bos-ui, ananas, tofu, sojasaus en sambal. Echt een favoriet van mij!

Nog een genietmomentje…
Omdat het weer van grijs en nat, naar zonnig en lekker ging besloten we ‘s avonds nog even een terrasje te pakken in de stad. Waar we een lekker glaasje wijn namen en wat vegetarische bitterballen. Een fijne afsluiting van de week.



Toelichting

Nu ik meer sport en beweeg kan ik ook wat vaker een genietmomentje pakken. Daarnaast probeer ik zo gevarieerd en gezond mogelijk te eten. 80% van mijn voeding is gezond, 20% van mijn voeding is wat minder gezond. Het drinken heb ik verder niet benoemd omdat ik over het algemeen alleen maar water en thee drink.

Neem dit vooral als inspiratie en neem het zeker niet helemaal over. Iedereen is anders en heeft andere behoeftes. Vind een gezond eetpatroon dat bij jou past en waar jij je goed bij voelt. Vergeet vooral niet te genieten, van zowel gezond eten als af en toe iets ‘ongezonds’!


Dit was mijn eetdagboek. Ik hoop dat je het weer leuk vond om te zien en ik hoop dat je er vooral inspiratie uit kunt halen.


Bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs,
Chantal


Meer eetdagboekjes?

Mijn Eetdagboek #8Mijn Eetdagboek #7 Mijn Eetdagboek #6


Tagged , , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.