Tips, Voeding, Zwanger

Last van food cravings? Lees hier waarom!

header-foodcravings

Eten en zwanger zijn, het lijkt wel een andere wereld haha! Nu heb ik nog niet echt last gehad van hele heftige food cravings, maar er zijn wel al een aantal aparte dingen voorbij gekomen. Zo had ik ineens enorme behoefte aan melk, ijsblokjes eten(!) en kreeg ik ineens trek in zure snoepjes.

Alles wat met voeding te maken heeft interesseert me en ik was dan ook heel nieuwsgierig waar die food cravings vandaan komen. Het moet toch een reden hebben waarom je ineens behoefte hebt in producten waar je normaal niks om geeft? Ik ging op onderzoek uit en kwam een aantal bekende food cravings tegen waardoor er bij mij een lichtje ging branden.

In deze blog behandel ik de meest voorkomende food cravings tijdens de zwangerschap, waarom deze cravings er zijn en hoe je ze kunt verminderen met gezonde voeding. Ook interessant wanneer je niet zwanger bent.


De meest voorkomende food cravings


Fruit

Bij deze craving heb je waarschijnlijk vooral trek in aardbeien, appels, nectarines, watermeloen en sinaasappels. Dit kan komen door behoefte aan vitamine C.

Wat mij betreft een hele gezonde craving dus hou je vooral niet in! ­čśë


Zuur en zout

Zure snoepjes, fruit en de bekende augurken, maar ook hamburgers, chips of gezouten noten. Tijdens de zwangerschap maak je meer bloed aan, waardoor je meer behoefte kan hebben aan natrium en dus zout. Hierdoor kun je dus trek krijgen in zure en zoute producten.

Het is absoluut niet erg om af en toe chips of een hamburger te eten, maar in dit geval kun je wat mij betreft beter kiezen voor een handje gezouten noten als je behoefte hebt aan zout. Pas wel op dat je niet te veel zout binnen krijgt. Dit kan namelijk leiden tot een hoge bloeddruk.


Zuivel

Voor mij een hele herkenbare craving. Normaal ben ik helemaal niet zo’n zuivel liefhebber, maar nu ik zwanger ben heb ik regelmatig trek in een glas melk en is alles met kaas hemels lekker. Dit kan komen door een extra behoefte aan calcium.


afbeelding-zuivel


Zuivel past prima in een gezond eetpatroon. Je kunt wel het beste kiezen voor halfvolle of magere producten om zo minder verzadigde vetten binnen te krijgen. Bij kaas kun je in dit geval het beste kiezen voor 30+ of minder.

Ook een plotselinge craving naar cola kan er op wijzen dat je extra calcium nodig hebt.

Tip: heb je nou echt enorme trek in cola, maar wil je niet te veel cafe├»ne binnen krijgen? Neem dan eens cola cafe├»ne vrij. Zo neem ik af en toe een lekker groot glas cola zero cafe├»ne vrij. Absoluut niet gezond, maar wel af en toe heeeeel lekker. ­čśë


Frituur

Trek in patat, kroketten, frikandellen of andere producten die in de frituur gaan? Dan kan dit komen door een extra behoefte aan onverzadigde (gezonde) vetten.

Het slikken van extra visolie of het eten van avocado, pure pindakaas, ongezouten noten, vette vis en het gebruiken van olijfolie kan deze craving verminderen.

Weet ik ook meteen waarom ik hier dus geen last van heb. Ik slik multivitamine voor zwangere vrouwen met extra visolie, ik eet graag een geroosterde boterham met avocado, vaak als tussendoortje neem ik een handje ongezouten noten en ik ben een enorme #pindakaasaddict.


Chocolade

Trek in chocolade kan komen door een extra behoefte aan magnesium. Dit is ook de reden waarom vrouwen die ongesteld zijn ook vaak enorme trek hebben in chocolade. Je lichaam heeft extra magnesium nodig.

Een aantal gezonde producten waar magnesium in zit zijn groene bladgroente zoals spinazie en andijvie, rauwe cacao, noten, avocado’s, bananen, broccoli en peulvruchten.


Ijsblokjes

Nou dit vind ik zelf dus de meest bijzondere en eigenlijk de enige waar ik ook echt ‘last’ van heb gehad. Zo had ik op een avond ineens zo’n trek in waterijs… omdat dat niet in huis was ging ik als een idioot ijsblokjes maken zodat ik die kon eten. Ik wist even niet wat me overkwam, maar man, wat kan ik genieten van een ijskoud glas drinken m├ęt ijsblokjes en daarna heerlijk de ijsblokjes opeten!! Nu ligt er dus standaard een zak met ijsblokjes in de vriezer en neem ik regelmatig een heerlijk glas ijskoud water.


afbeelding-ijsblokjes


Doordat ik dus ineens deze rare craving kreeg ben ik op onderzoek uitgegaan en kwam ik op het idee voor deze blog. Behoefte aan ijsblokjes, koude dranken of waterijs kan komen door een tekort aan ijzer of vitamine B.

Voedingsmiddelen waar o.a. ijzer in zit zijn vlees, eigeel, vis, donkergroene bladgroente, peulvruchten, noten, pitten en zaden, melk, tomaten en wortels. Door extra vitamine C te eten wordt ijzer beter in het bloed opgenomen. Je kunt bijvoorbeeld een stuk fruit bij je lunch eten, voor extra vitamine C en dus een betere opname van ijzer.

Best logisch dat ik hier dus ‘last’ van heb aangezien ik vegetarisch eet, maar ook prima op te lossen met andere producten. Laatst is mijn bloed getest op ijzer en glucose en gelukkig bleek dit allemaal in orde.


Food cravings zijn een seintje van je lichaam

Zo blijkt maar weer hoe goed ons lichaam kan aangeven wat het nodig heeft en waarom het dus zo belangrijk is om goed naar je lichaam te luisteren. Elke craving heeft zijn betekenis en is vaak op te lossen met gezonde voeding.

Als we kijken naar alle food cravings en waar we dan eigenlijk behoefte aan hebben is dit ook weer het bewijs hoe belangrijk een gezond eetpatroon is. Zuivel, noten, avocado’s, vette vis, groene groente, fruit en peulvruchten zijn o.a. hier heel belangrijk en passen sowieso in een gezond eetpatroon, ook wanneer je niet zwanger bent.


Tip voor als je zwanger bent: download de app ZwangerHap van Het Voedingscentrum. Hierin kun je per product op zoeken of je dit veilig kunt eten tijdens je zwangerschap.


Natuurlijk hoef je je food cravings niet ALTIJD op te lossen met gezond eten. Een dagje zondige is echt niet erg en zeker wanneer je zwanger bent zou ik zeggen geniet er af en toe lekker van en verwen jezelf, je werkt al hard genoeg!


Ik hoop dat je deze blog leuk vond om te lezen en dat je er iets aan hebt. Nu weet je dat, wanneer je ergens heel erg trek in hebt, het misschien wel een seintje van je lichaam is en dat je lichaam dus eigenlijk iets anders nodig heeft.

Bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs,
Chantal


hartjes-banner


Tagged , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.