Tips, Voeding

Maaltijden plannen – Tips & Tricks

maaltijden-header

Wil jij graag gezonder eten en wil je dit ook volhouden op de dagen dat je het druk hebt? Dan kan het helpen om je maaltijden te plannen. Maar hoe doe je dat? In deze blog laat ik je stap voor stap zien hoe ik mijn maaltijden plan. Van het maken van een boodschappenlijstje tot aan het zorgen voor een back up.


Een vast moment voor het maken van een planning

Door een vast moment te kiezen voor het maken van je planning creëer je een soort van routine. Ikzelf heb ook vaak een vast moment waarop ik mijn planning maak. Het is maar net hoe mijn week eruit ziet, dit kan soms nog wel eens verschillen door mijn werk.

Mijn weekend is meestal van vrijdag tot zaterdag. In mijn weekend vind ik het fijn om gewoon te eten waar ik op dat moment zin in heb dus meestal maak ik dan niet echt een planning. Juist voor de drukke dagen waarop ik werk en sport vind ik het fijn om een planning te hebben. Daarom maak ik meestal op zondagavond of maandagochtend mijn planning.

Note: het plannen van mijn maaltijden gaat vooral om het avondeten. Qua ontbijt en lunch eet ik vaak hetzelfde dus deze producten heb ik eigenlijk ook standaard in huis. Op de dag zelf kies ik gewoon waar ik zin in heb.


Wanneer en hoe vaak doe je boodschappen?

Voor het maken van een planning is het allereerst handig om te weten op welke dagen je boodschappen gaat doen. Zo kun je bepalen wat en hoeveel je wanneer nodig hebt.

Ik doe vaak boodschappen op maandag, woensdag en vrijdag en mijn planning maak ik van maandag tot vrijdag. Maandag en vrijdag ben ik meestal vrij waardoor ik op die dagen rustig boodschappen kan doen, maar op woensdag ga ik gelijk door uit mijn werk. Daarom vind ik het fijn om maandag al te weten wat ik woensdag moet halen in de supermarkt, zodat ik niet in alle haast de verkeerde keuzes maak. Ik vul mijn boodschappenlijstje voor woensdag alleen aan wanneer iets op is of ik toch nog iets vergeten ben.


Stap voor stap maaltijden plannen


Gerechten uitzoeken

Om voedsel verspilling te voorkomen kijk ik altijd eerst naar wat ik nog in huis heb. Aan de hand hiervan bepaal ik wat we gaan eten. Mijn Pinterest staat vol met heerlijke recepten met meerdere favorieten die we vaak eten. Heb ik even geen inspiratie dan kies ik ook vaak voor een verspakket uit de supermarkt. Deze noteer ik als ‘verspakket + benodigdheden’ op mijn boodschappenlijstje. Welk pakket het wordt kies ik pas in de winkel.


maaltijden-gerechten


Kies voor een maaltijd die bij de dag past

Voor de dagen dat ik werk en sport kies ik vaak voor gerechten die ik voor meerdere dagen kan maken of voor maaltijden die snel klaar zijn zoals soep of een salade. Zo heb ik op dagen dat ik minder tijd heb om te koken toch snel en makkelijk een gezonde maaltijd op tafel.

Op de dagen dat ik wel tijd heb om uitgebreid te koken kies ik vooral voor lekkere, leuke of nieuwe recepten. Ik vind het heerlijk om te koken en hier neem ik dan ook graag de tijd voor. Ik gebruik dit soort momenten ook vaak om te ‘mealpreppen’. Op dagen dat je meer tijd hebt kun je alvast maaltijden voorbereiden voor dagen dat je minder tijd hebt om te koken.


Maaltijden in planning zetten

Vervolgens noteer ik de maaltijden in mijn planner en op de kalender (ja, ik ben nog steeds van de geschreven kalenders en planners 😉 ). Voor dit jaar heb ik een hele handige kalender met meerdere vakjes zodat ik een vakje kan gebruiken voor ons avondeten. Zo kunnen mijn vriend en ik allebei zien wat we die avond eten.


maaltijden-planner


Boodschappenlijstje maken

Als ik eenmaal mijn maaltijden ingepland heb en weet wanneer we wat gaan eten maak ik mijn boodschappenlijstje. Door het maken van een boodschappenlijstje maak je eerder de juiste keuzes en wordt je minder snel verleid tot het kopen van andere (ongezonde) producten die je niet nodig hebt. Ook het boodschappenlijstje voor de woensdag maak ik van te voren, zodat ik daar niet meer over hoef na te denken.

Mijn boodschappenlijstje zet ik vaak in de volgorde van hoe de supermarkt is ingedeeld. Dit vind ik overzichtelijk en zo hoef ik alleen de paden af waarin ik ook echt iets nodig heb.


Zorg voor een back up

Soms komt het voor dat je planning anders loopt dan verwacht. Zorg er dan voor dat je altijd een back up hebt. Er zijn een aantal producten die je eigenlijk altijd in huis kunt hebben zodat je altijd snel en makkelijk een gezonde maaltijd kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan diepvries groente, volkoren pasta, zilvervliesrijst en blikjes bonen, maïs, erwten of tomatenblokjes.


Leestip
Altijd gezonde producten in huis


maaltijden-hak


Wat ook een heel handig product is voor dit soort momenten zijn de zakken van HAK (niet gesponsord) met bijvoorbeeld linzen curry of Italiaanse groenteschotel. Deze vind ik zelf echt ideaal en ik zorg altijd dat ik er een aantal in huis heb. Wat volkoren pasta of zilvervliesrijst erbij en je hebt binnen no-time een heerlijke, maar toch gezonde maaltijd op tafel.



Op deze manier plan ik mijn maaltijden zo goed mogelijk in en met deze tips & trucs kom jij hopelijk ook een heel eind. Laat je me weten of je iets aan deze tips hebt gehad? 😉

Bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs,
Chantal


Tagged , , , , , , , , , , ,

1 thought on “Maaltijden plannen – Tips & Tricks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.