Kookinspiratie

Pasta met zalm en broccoli – kookinspiratie

kookinspiratie11-header

Vandaag deel ik een recept wat iedereen waarschijnlijk wel kent. Pasta met zalm en broccoli. Simpel, lekker én gezond! Maar wat maakt dit recept nou zo gezond?


Volkoren pasta

Allereerst de volkoren pasta. Wanneer je pasta eet kies dan altijd voor de volkoren variant. Volkoren producten zijn namelijk een belangrijke bron van koolhydraten, vezels, ijzer en B-vitamines.

Waarom is volkoren de beste keus? Lees het hier.


Gerookte zalm

De vetzuren in vis (omega 3), zoals in gerookte zalm, beschermen tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast is de meeste vis rijk aan vitamine B12, jodium, fosfor en seleen. Ook is het een bron van vitamine B6. Vis bevat van nature eiwit en vet die heel belangrijk zijn voor je lichaam. Het advies is om 1 keer per week vette vis te eten.


Broccoli

Broccoli is met recht een vitaminebom. Het bevat namelijk hele goede voedingsstoffen, waaronder vitamine A, B, C, E en K. Daarnaast bevat het ook veel mineralen zoals calcium, kalium, fosfor, betacaroteen, zink, ijzer en koper.

Verse broccoli of uit de diepvries zijn allebei gezond. Uit de diepvries is het zelfs iets gezonder. Doordat de broccoli na de oogst meteen wordt ingevroren blijven er meer vitamines en mineralen aanwezig.


Balans

Ik ben van mening dat eten niet alleen gezond, maar ook lekker moet zijn. Daarom gebruik ik soms producten in mijn maaltijden die misschien niet zo gezond zijn, maar wat het eten wel erg lekker maakt. Zo gebruikte ik voor dit recept Paturain Cuisine. Dit geeft een erg lekkere smaak en smeuïgheid aan de pasta. Balans vind ik heel belangrijk in een voedingspatroon en daarom vind ik dat ook dit soort producten met mate in een gezonde leefstijl passen.

En dan nu over naar het recept…


Pasta met zalm en broccoli


Ingrediënten (1 portie)

  • 1 bosui
  • 1 kleine broccoli
  • 1 portie volkoren pasta (ik gebruik hiervoor de maatbeker van Het Voedingscentrum)
  • 1 bakje gerookte zalm snippers
  • 1,5 el Paturain Cuisine
  • Olijfolie


kookinspiratie11-ingredienten


Bereiding

Breng wat water in een pan aan de kook.

Snijdt de broccoli in kleine roosjes en de bosui in kleine ringen.


kookinspiratie11-bereiding1


Wanneer het water kookt voeg je de broccoliroosje toe en kook je deze voor 3 tot 4 minuten.

Verhit ondertussen wat olijfolie in een pan en fruit de bosui even kort aan.

Zodra de broccoli klaar is, haal deze dan met een schuimspaan uit het water en doe het in de pan bij de bosui. Kook in hetzelfde water de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Roerbak ondertussen de broccoli verder gaar. Door de broccoli niet helemaal door te koken en verder te roerbakken, behoudt het meer van zijn gezonde voedingsstoffen. Wanneer de broccoli bijna gaar is voeg je de zalm toe.


kookinspiratie11-bereiding2


Vanwege mijn zwangerschap mag ik geen rauwe vis eten en daarom zorgde ik ervoor dat de zalm goed gaar was, maar deze kun je natuurlijk ook op het laatste moment toevoegen als je dit lekkerder vindt.

Giet de pasta af en voeg de gekookte pasta bij de broccoli en zalm. Voeg hier de Paturain aan toe en roer dit nog even goed door totdat de Paturain helemaal gesmolten is.

Dan is het gerecht klaar en heb je een heerlijk bord vol lekkers. Eetsmakelijk!


kookinspiratie11-bereiding3


Ik hoop dat je deze kookinspiratie weer leuk vond. Bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs,
Chantal


hartjes-banner


Tagged , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.