Gezondheid, Voeding

Waarom is volkoren de beste keus?

volkoren-header

Toen ik mijn leefstijl begon te veranderen en ik dus gezonder ging eten kwam ik er al snel achter dat je het beste kunt kiezen voor volkoren producten. Neem bijvoorbeeld volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst (volkoren variant van rijst), volkorencouscous of volkorencrackers.

Toch valt het mij op dat veel mensen niet weten wat nou eigenlijk volkoren is en waarom dit nou zo gezond is. Hoe zit het bijvoorbeeld met wit of bruin brood? In deze blog leg ik onder andere uit wat volkoren precies is en waarom het zo gezond is.


Wat is volkoren

Volkoren graanproducten, zoals tarwe, spelt, haver of rogge zijn gemaakt van de hele graankorrel. Zo’n graankorrel bestaat uit 3 delen. De meelkern, de kiem en de zemel (vliesje om het geheel). De meeste voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels zitten in de kiem en de zemel. Dit is dus het meest gezonde gedeelte van de korrel.



Tarwebloem, waarmee wit brood en witte pasta wordt gemaakt, bevat alleen het middelste deel van de graankorrel en mist dus deze voedingsstoffen. Doordat in volkoren producten de hele graankorrel is gebruikt is dit product gezonder.

Witte graanproducten zijn dus gemaakt van tarwebloem en volkoren graanproducten zijn dus gemaakt van volkorenmeel. Aan het gebruik van bloem of meel in de benaming kun je dus ook zien of iets volkoren is of niet.


Volkorenbrood

Volkorenbrood is gemaakt van 100% volkorenmeel. Voor brood is in Nederland wettelijk vastgesteld dat het alleen volkoren mag heten als het graan dat in het brood is gebruikt ook echt volkoren is. Echter geldt dit niet voor andere producten zoals crackers. Lees dus altijd goed de ingrediëntenlijst. Hierin moet vermeld staan waaruit een product bestaat. Het kan dus zijn dat er op de voorkant van een pak crackers ‘volkoren’ staat maar dat het in werkelijkheid maar 40% uit volkorenmeel bestaat. Laat je dus niet verleiden door de voorkant van een verpakking, maar check altijd de ingrediëntenlijst.


Voorbeeld ingrediëntenlijst van volkorencrackers


Hoe donkerder het brood, hoe gezonder… toch? Helaas is dit een fabel.

Aan de kleur van het brood is niet te zien of het volkoren is. Soms is brood gekleurd met geroosterd moutmeel of gekarameliseerde suiker. Bruin brood of tarwebrood is een mengsel van tarwebloem en tarwevolkorenmeel. Meergranenbrood wordt gemaakt van meerdere graansoorten. Dit zegt dus niks over of het volkoren is of niet. Lees daarom ook hier altijd goed de ingrediëntenlijst.


Waarom is volkoren gezond

Volkoren producten zijn een belangrijke bron van koolhydraten, vezels, ijzer en B-vitamines. Daarom is het advies om witte graanproducten zoveel mogelijk te vervangen door volkoren varianten en er voldoende van te eten.

Neem bijvoorbeeld zilvervliesrijst in plaats van witte rijst en volkorenbrood in plaats van witbrood. Volkoren producten geven een lager risico op bepaalde hartziekte en verminderd schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Ook geeft het eten van volkoren producten een lager risico op darmkanker.

Volkoren graanproducten bevatten meer vezels. Vezels hebben een bijdrage aan een goede darmwerking en een lager risico op ziekten, zoals darmkanker, hartziekte en diabetes type 2. De gezondheidseffecten van volkoren producten zijn dus mede te danken aan deze vezels. Om ook echt te profiteren van deze gezondheidseffecten is het advies om zo’n 90 gram volkoren producten per dag te eten.



Vaak worden brood en pasta gezien als ‘dikmaker’. Wat heel jammer is, want eigenlijk zijn deze producten dus heel gezond, als je maar zoveel mogelijk voor de volkoren variant kiest. Daarom passen deze producten dus prima in een gezond eetpatroon. Onthoudt ook dat je niet aankomt van een bepaald product of een bepaalde voedingsstof. In theorie komt iemand aan wanneer deze meer calorieën binnen krijgt dan dat diegene verbruikt. Dit heeft dus niks te maken met wat je eet, maar hoeveel je eet.


Bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs,
Chantal


Tagged , , , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.