Gezondheid, Persoonlijk

Yes, ik ben zwanger!

zwanger-header

Jaaaa, eindelijk kan ik het dan bekend maken… ik ben zwanger! Het voelt zo bijzonder, spannend, overweldigend en tegelijk ook heel gek om dit te schrijven.

Normaal schrijf ik over gezond eten, sporten en zelfliefde, maar ook dit wil ik natuurlijk graag met je delen. Wij hebben besloten dat we de zwangerschap en straks ons kindje zoveel mogelijk privé willen houden. Ik zal verder dus niet veel dingen delen over de zwangerschap en ons kindje. Wel wil ik je graag meenemen in mijn gezonde leefstijl tijdens mijn zwangerschap en straks na de bevalling.


zwanger-aankondiging


Dat ik zwanger ben is ook de reden dat het de afgelopen weken wat stiller was op mijn blog en op mijn Instagram. Ik had weinig eetlust en vond het daarom enorm lastig om überhaupt met eten bezig te zijn. Ook het sporten ging niet van harte doordat ik minder energie heb en al vrij snel last kreeg van bandenpijn. Nu hebben we ook nog eens de hele situatie met het Coronavirus waardoor alles plat ligt.


Rare trek en weinig energie om te sporten

Om heel eerlijk te zijn vind ik gezond leven daarom ook erg lastig op het moment. Zwanger zijn is natuurlijk de beste motivatie om zo gezond mogelijk te eten. Ik zorg er dan ook voor dat ik in ieder geval elke dag groente en fruit eet, maar daarnaast snoep ik wel meer dan voorheen (komt ook door verveling in deze tijd). Mijn eetlust is ondertussen weer wat meer terug, maar mijn trek in dingen veranderd om het kwartier. Het ene moment heb ik trek in aardbeien, een boterham met pindakaas of een heerlijke ovenschotel met groente. Het andere moment kan ik alleen maar denken aan ijs, pizza of chocolade. Doordat mijn trek zo veranderd heb ik ook weinig inspiratie wat maaltijden betreft en doordat ik vaak moe ben heb ik niet altijd zin om uitgebreid te koken.

Daarnaast heb ik ook weinig energie om te sporten. Ik blijf veel liever lekker rustig op de bank hangen met een leuke film of serie. In het begin van mijn zwangerschap had ik nog de motivatie doordat ik naar de sportschool en 2 keer in de week naar paaldansen ging, maar nu dat is weggevallen is de motivatie weg. Ik haal juist mijn motivatie uit een sportieve omgeving en ‘ergens naartoe moeten’, maar dat mis ik nu. Thuissporten was nooit echt mijn ding en motiveert mij ook niet.


Note: In mijn vorige blog had ik het al over dansen en waarom dit zo goed is. Voor mezelf is dit natuurlijk ook een goede manier van bewegen. Na het schrijven van de blog die je nu leest ben ik daarom op zoek gegaan naar leuke dans workouts en uiteindelijk kwam ik terecht bij het YouTube kanaal POPSUGAR Fitness. Ze hebben super leuke workouts voor elk niveau. Precies wat ik nodig had!


Een gezonde leefstijl is niet perfect

Doordat mijn lichaam nu heel hard aan het werk is, heeft het natuurlijk ook meer rust nodig. Die rust gun ik mijn lichaam met alle liefde en dat het nu even wat minder gaat qua gezonde leefstijl is oké. Maar er is ook een stemmetje dat zegt ‘ik wil zo fit mogelijk door die zwangerschap heen’. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor ons kindje. Gezond eten en voldoende bewegen is nou eenmaal belangrijk, zeker wanneer je zwanger bent. Dus probeer ik mezelf toch weer wat meer gemotiveerd te krijgen om minder te snoepen en meer te bewegen.

Om mezelf weer wat meer te motiveren heb ik een schema gemaakt waarin ik elke dag kan aanvinken of ik gezond heb gegeten en iets aan beweging heb gedaan. Het doel is om dit de hele maand april vol te houden en ik doe het samen met mijn vriend wat het extra leuk maakt.

Ook hoop ik met het boek ‘Eet als een expert zwanger’ van I’m a Foodie (echt een aanrader) weer wat meer in de flow van mijn gezonde leefstijl te komen. Verder wil ik gewoon lekker zwanger zijn en focus ik mij er niet te veel op. Zolang ik gezond ben en blijf is het goed.


zwanger-boek


De reden dat ik dit met je deel is omdat ik ook wil laten zien dat een gezonde leefstijl niet altijd goed gaat. Het is niet erg wanneer het even minder gaat en een gezonde leefstijl is nou eenmaal niet perfect. Er zijn altijd ups en downs en altijd op- of aanmerkingen. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je gelukkig bent en je jezelf en je lichaam liefde geeft ondanks dat het misschien even wat minder gaat.


Bedankt voor het lezen en tot snel!

Veel liefs,
Chantal


Tagged , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.